Wat te doen tegen pijnlijke borsten?

Elke vrouw wordt er wel eens mee geconfronteerd: pijnlijke borsten. Tijdens je menstruatie kan deze pijn terugkeren en voor heel wat ongemak zorgen.

Wat is de oorzaak?

Je borsten zijn dan extreem gevoelig en kunnen je afleiden van je dagelijkse activiteiten. Maar wat veroorzaakt deze pijn? Hormonen. Wanneer je menstrueert, is je lichaam een vat vol hormonen. Er vinden voortdurend schommelingen plaats en deze zorgen voor die helse pijn in je borsten.

De pijn die zich dan voordoet, zit vaak in het buitenste deel van je borsten rondom de tepel. Wanneer dit bij jou vaak terugkomt tijdens je menstruatiecyclus, is er in principe geen reden om je zorgen te maken. Maar als je last begint te krijgen wanneer je niet menstrueert, is het een goed idee om symptomen op te schrijven. Nadien kan je met je bevindingen naar een arts om zijn advies te raadplegen. Je hoeft je niet meteen zorgen te maken, maar extra voorzichtigheid kan nooit geen kwaad.

Andere mogelijke oorzaken

De menstruatiecyclus is de meest voorkomende oorzaak van pijnlijke borsten, maar het kan ook te maken hebben met andere omstandigheden:

  • Te grote borsten kunnen voor lichamelijke klachten zorgen
  • Stress kan ook effect hebben op je boezem
  • Zelfs de weersomstandigheden kunnen bepalen of je al dan niet gevoelige borsten hebt
  • Een té strakke beha verhoogt de temperatuur van het borstweefsel en daardoor kunnen afvalstoffen zich daar ophopen.
  • ...

Wat kan je doen tegen de pijn?

Gelukkig kun je de pijn verlichten op heel wat manieren. Tijdens je menstruatie raak je het best je borsten niet te veel aan en vermijd je alle soorten druk. Ook je boezem warm houden is een must om de pijn te verzachten. Tenslotte kun je een stevige sportbeha dragen of een pijnstiller nemen. Het komt er dus op neer dat je je boezem rust moet gunnen.

Je kan ook kiezen voor verzachtende oliën om van de pijn af te geraken. Het meest aanbevolen hulpmiddel is Teunisbloemolie (Primrose oil). Voor de juiste instructies kan je bij de plaatselijke apotheek terecht.

  • Zo beperk je de kans op griep !

    Elk jaar opnieuw krijgen heel wat mensen te kampen met de griep. Van het woord alleen al krijgen we koude rillingen. Gelukkig bestaan er enkele manieren om niet ziek te worden, of om op z’n minst de symptomen af te zwakken.  

    Griep, wat is dat eigenlijk?

    Griep is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door verschillende virussen. Deze komt veelvuldig voor tijdens een griepepidemie bijvoorbeeld. De periode van de dag van de besmetting, tot de dag dat de griep ook daadwerkelijk uitbreekt, kan zo’n 1 tot 4 dagen duren.

    Wanneer bent u vatbaar voor de griep?

    Alle mensen die een te lage weerstand hebben door: een te lage kalkspiegel, vermoeidheid, stress, of een vitaminetekort. Ze hebben er in elk geval meer kans op, dan mensen met een evenwichtig weerstandsvermogen.

    Zo herkent u de griep

    U zal een of meer van deze symptomen zien opduiken:

    • Koorts
    • Rillingen
    • Hoofdpijn
    • Spierpijn
    • Vermoeidheid
    • Geen eetlust
    • Ontsteking aan de neus
    • Ontsteking aan de luchtwegen

    Belangrijke nuance: deze symptomen worden niet veroorzaakt door het virus, maar zijn het resultaat van het lichaam dat zich tegen de griepinfectie verzet!

    Zo kan u de griep vermijden

    • Was uw handen regelmatig met zeep.
    • Vermijd zo veel mogelijk plekken waar mensen samenkomen (treinen bijvoorbeeld). Lijkt dit niet haalbaar? Misschien is een mondkapje dan wel een goed idee.
    • Probeer ook contact met zieke mensen te vermijden, want wie bij de hond slaapt krijgt z’n vlooien!
    • Een goede fysieke conditie is van groot belang.
    • Stress kan ook een boosdoener zijn.
    • Breng uw vingers ook zo min mogelijk in uw mond.
    • U gelooft het niet: suiker is ook een grote veroorzaker. Alles waar we energie van krijgen wordt namelijk vernietigd door dit witte goedje. Bovendien gedijen griepvirussen buitengewoon goed in lichamen vol met witte suiker, en weinig essentiële voedingsmiddelen.
    • Schuilt er een meneer of mevrouw proper in u? Gelukkig maar, want alle harde oppervlakken en voorwerpen regelmatig eens kuisen met wat schoonmaakmiddel, is aangeraden.
    • Maar de ultieme tip moet toch wel het griepvaccin zijn! Het wil daarom nog niet zeggen dat u totaal geen last zult hebben van deze infectieziekte, maar de symptomen zullen er alleszins goed door onderdrukt worden.

    Wanneer het kwaad al geschied is, bestaan er wel nog een paar trucjes om u sneller beter te voelen zoals: kruidenthee drinken, zorgen voor warme voeten, goede mondhygiëne, enz. Maar het is natuurlijk altijd beter om te voorkomen dan te genezen.

    Heeft u zich laten vaccineren?

  • Die spierkrampen in je kuiten, wat is dat eigenlijk?

    Misschien heb je het ook al meegemaakt tijdens het lopen. Of compleet onverwacht, wanneer je in bed lag. Het gaat vaak al snel weer over, maar wat zijn die pijnlijke kuitkrampen eigenlijk? En wat valt eraan te doen?

    Allereerst even een geruststelling: in bijna alle gevallen is het ongevaarlijk en hoef je er niet meer achter te zoeken. En buiten een zeer zeldzaam spierscheurtje zal het ook geen blijvende schade aanrichten.

    Maar wat is die stekende pijn eigenlijk? Wel, je spieren bestaan uit een verzameling vezels, die in normale omstandigheden afwisselend bewegen. Bij plotse spierkrampen ontstaat er een kortsluiting in je zenuwstelsel, waardoor alle spiervezels van een bepaalde spiergroep (zoals in je kuit, benen of voeten) tegelijkertijd samen beginnen te trekken, met volle kracht. Dit kan er logischerwijze ook voor zorgen dat je lichaam ongecontroleerd zal bewegen. Het kan daarbij slechts enkele seconden duren, maar net zo goed een paar minuten.

    Hoe komt het?

    De mogelijke redenen voor deze krampen zijn heel uiteenlopend. Maar in de overgrote meerderheid heeft het te maken met overactieve spieren, die daarbij extra gevoelig zijn.

    Bij de meeste mensen is een intensieve fysieke inspanning dé hoofdoorzaak. De spieren zijn vermoeid geraakt en moeten even recupereren. Zeker omdat ze vaak niet de hoeveelheid bloed krijgen die ze nodig hebben. Daarbij zijn de elektrolyten in je bloed een belangrijke veroorzaker van de problemen. Zij versturen de signalen van je hersenen naar je zenuwen en spieren. Als deze elektrolyten echter uit balans zijn door een vochttekort, zullen er ongewilde krampen naar boven komen. Hevig zweten tijdens het hardlopen kan dat bijvoorbeeld al in de hand werken.

    Maar naast hard sporten zijn er nog andere oorzaken mogelijk. Zo hebben zwangere vrouwen een grotere kans op kuitkrampen.

    Hoe valt het te voorkomen?

    Allereerst is het sterk aan te raden om je eet- en drinkgewoontes onder de loep te nemen. Superbelangrijk daarbij is om voldoende water te drinken: minimaal 1,5 tot 2 liter per dag. Met name voor en nadat je sportief in actie schiet, is flink hydrateren noodzakelijk. Ga daarbij voor water dat het meeste kalium en magnesium bevat.

    Elke dag voldoende fruit en groenten eten helpt trouwens ook om genoeg van deze stoffen binnen te krijgen. Vettig voedsel met gewone suiker kan je best niet te veel eten. Kortom: ga het hele jaar door voor een evenwichtige voeding, zodat je lichaam goed in balans is.

    Zorg er tijdens het lopen trouwens ook altijd voor dat je goed passende schoenen draagt en vooral goed de spieren opwarmt voor je begint. Een kwartiertje de tijd hiervoor nemen is geen overbodige luxe.

    Krijg je desondanks toch nog kuitkrampen na intensieve sportinspanningen? Probeer dan toch om het even wat rustiger aan te doen tijdens het bewegen en check of dit beterschap brengt.

    Nachtelijke kuitkrampen kan je soms ook verminderen door je slaaphouding aan te passen. Slapen op je zij met opgetrokken benen zou daarbij helpen.

    Naast deze goede tips kan het nemen van voedingssupplementen met vitamine B en E plus de nodige magnesium helpen om de kuitkrampen de wereld uit te helpen. Zeker bij zwangere vrouwen kan een magnesiumkuur wonderen doen. Echte medicatie nemen is echter afgeraden, zeker zonder medisch advies. Ze zullen maar weinig beterschap brengen en zorgen voor bijwerkingen.

    En als het toch plots gebeurt?

    Krijg je toch plots te maken met kuitkrampen, dan is het belangrijk om de spieren in kwestie goed uit te rekken. Voorzichtig weliswaar, zonder te hard te trekken. Ben je bijvoorbeeld aan het lopen, doe dan het volgende:

    - Leg je handen tegen een muur en leun goed voorover.

    - Strek je been naar achteren toe, terwijl je je voeten en hielen vlak op de grond laat staan. Doe dit totdat de kramp volledig is weggetrokken.

    Lig je in bed en krijg je plotse spierkrampen, dan helpt het vaak al om even rechtop te gaan zitten en je tenen naar je toe te trekken.

  • Examens? Deze tips helpen u te ontspannen!

    Op een korte tijd heel wat informatie moeten onthouden, makkelijk hebben de studenten het niet. Zit u ook met uw neus in de boeken, maar ook met de handen in het haar? Dan helpen deze tips u te ontspannen.

    Af en toe een rustmoment inlassen

    Er wordt gezegd dat mensen zich niet langer kunnen concentreren dan één a twee uurtjes. Af en toe stoppen voor een pauzemomentje is dus zeker geen overbodige luxe. Tijdens deze onderbreking geeft u uw brein de tijd en ruimte om zich op te laden, maar ook om al de opgeslagen leerstof te verwerken.

    U let er wel best op dat u zich strikt aan de tijdstippen houdt, en niet langer pauze neemt dan nodig is. Want die welverdiende rust kan soms wat naar meer smaken.

    Probeer ook een luchtje te scheppen tijdens de break. Hierdoor krijgt het brein de zuurstof binnen die het nodig heeft om de aandacht bij de leerstof te houden. Tv of computerspelletjes zijn dan weer geen goed idee. Hierdoor kunnen de hersenen niet voldoende rusten, en ook de ogen krijgen dan niet de pauze die ze verdienen.

    Examenstress herkennen

    • Fysieke klachten: hoofdpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, enz.
    • Emotionele klachten: prikkelbaar, emotioneler, angstig, enz.
    • Verstandelijke klachten: concentratieproblemen, vergeetachtigheid, black-outs, enz.
    • Gedragsveranderingen: verandering in eetpatroon, minder energie, moeite om te ontspannen, enz.

    Examenstress aanpakken

    • Relaxerende kruidenthee doet wonderen, aangezien het goedje de aanmaak van het stresshormoon vermindert.
    • Wie stress heeft zal ook snel vitamines en mineralen verbruiken. Ze tijdig aanvullen is dus cruciaal!
    • Neem ’s ochtends een wisseldouche (van warm naar koud) om de bloedcirculatie te bevorderen.
    • Bachbloesems (vloeibare extracten van planten) kunnen de stress onderdrukken en het zelfvertrouwen opkrikken.
    • Spanning zal ook leiden tot spierpijn. Een warmwaterkruik verhelpt dit probleem.
    • Ook een massage met massageolie kan doeltreffend zijn.

    En u? Kent u nog andere trucjes om u volledig te ontspannen tijdens de examens?